Zdrowa, piękna skóra bez zmarszczek i niedoskonałości jest naszą wizytówką. Doskonale odżywiona i promienna może ująć nam lat, a zaniedbana doda nam do metryki kilka cyferek. Dlatego też na pielęgnację skóry twarzy i ciała wydajemy majątek. Kupujemy coraz to doskonalsze kremy, peelingi, maseczki i balsamy. Płacimy krocie za wymyślne zabiegi kosmetyczne. Wszystko po to, żeby wyglądać idealnie i czuć się doskonale. Jednak zdarza się, że pomimo naszych starań skóra nie prezentuje się dobrze. Zadajemy sobie wtedy pytanie, dlaczego tak się dzieje? Przecież robimy wszystko, co w naszej mocy, aby o skórę dbać. Czy aby na pewno?

Nie ma zdrowej skóry bez zdrowej diety

Brzmi jak banał, ale to najprawdziwsza prawda. Jeśli każdego dnia nie dostarczymy składników mineralnych i witamin niezbędnych do zachowania zdrowej skóry to na nic się zdadzą zabiegi kosmetyczne i codzienna pielęgnacja. Niedoskonałości będą nas nawiedzać regularnie i psuć nam dobry nastrój. Lepiej świadomie podejść do własnego odżywiania. To najlepsza inwestycja czasu i środków, jaką możemy poczynić. Na co więc zwrócić uwagę komponując dietę sprzyjającą pięknej skórze? Jakie składniki wybierać?

Bogactwo witamin przeciw starzeniu

Najskuteczniejszą bronią przeciw starzeniu się naszej skóry są witaminy A, C oraz E. Po pierwsze bronią one skórę przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Po drugie mają istotny wpływ na odbudowę włókien kolagenowych w skórze. A jak wiemy, dzięki kolagenowi i elastynie nasza skóra zachowuje jędrność i elastyczność. Witamina A pobudza dodatkowo proces produkcji nowych komórek, a witamina E chroni warstwę lipidową naskórka. W pożywieniu witaminę A znajdziemy w wątróbce, jajkach, maśle, pomarańczowych, czerwonych oraz zielonych owocach i warzywach. Witaminy E szukajmy w tłustych rybach, zdrowych olejach, owocach jagodowych, orzechach, migdałach i kapuście.

Składniki odżywcze oraz minerały przeciw niedoskonałościom

Jeśli dokucza nam uporczywy trądzik lub inne zmiany skórne albo cierpimy wskutek pękania naczynek krwionośnych, to warto wzbogacić swoje menu o odpowiednie składniki mineralne. Niedobór biotyny bezpośrednio wpływa na zaostrzenie zmian trądzikowych. Jeśli nadmiernie rogowacieje nam naskórek to najpewniej mamy braki witaminy B5. A trudno gojące się zmiany stanów zapalnych skóry oraz błon śluzowych zawdzięczamy niedoborom witaminy B6. Za nieefektowne pękające naczynka w dużej mierze odpowiadają braki rutyny, flawonoidów oraz witamin K, oraz C. Ponadto do prawidłowego funkcjonowania skóry potrzebujemy odpowiednich dawek potasu, żelaza, cynku oraz sodu. Wszystkie powyższe składniki znajdziemy głównie w zielonych warzywach, strączkach, tłuszczach roślinnych, pestkach, orzechach, kaszy, chudym mięsie, awokado oraz jajkach.

Niezbędna woda

Odpowiednie nawodnienie organizmu to sprawa, o której bardzo często zapominamy w nawale codziennych obowiązków. A to zasadniczy błąd, ponieważ bez optymalnego nawodnienia nie ma mowy o zdrowej, jędrnej i dobrze nawilżonej skórze. Z wiekiem skóra traci coraz więcej wody i właśnie przez to pojawiają się zmarszczki. Nawet najdroższy krem nic nie zdziała, jeśli nie nawodnimy skóry od środka. Najmniejszy niedobór wody automatycznie odbija się na wyglądzie naszej skóry, która staje się szorstka i matowa. Co w połączeniu z czynnikami atmosferycznymi daje poczucie dyskomfortu, swędzenia oraz pieczenia. Dlatego tak ważne jest, by pamiętać o regularnym nawadnianiu organizmu tym najtańszym z kosmetyków. A co jeśli zwykła woda nam nie smakuje? Podobne właściwości nawadniające mają także inne płyny tj. niesłodzone soki owocowe oraz warzywne, kefiry, jogurty pitne. Zrezygnujmy z wód smakowych, bo często są one pełne chemicznych dodatków, ponadto zawierają sporo kalorii.