Niezależnie od tego, czy dietę bezglutenową musisz stosować przez całe życie z powodu stwierdzonej celiaki, czy zalecono Ci ją tymczasowo z powodu alergii na gluten, czy może wybierasz ją z własnej woli, w każdym przypadku musisz dbać, by była urozmaicona.



Na pierwszy rzut oka nie jest to zadanie proste, szczególnie że większość dostępnych na rynku produktów spożywczych w mniejszym lub większym stopniu gluten zawiera. Często nawet tam, gdzie absolutnie byśmy się tego nie spodziewali.

Produkty naturalne, które nie zawierają glutenu:

  • nabiał,
  • mięso,
  • warzywa,
  • owoce,
  • kukurydza,
  • soja,
  • proso,
  • gryka,
  • amarantus,
  • maniok,
  • ryż,
  • ziemniaki,
  • soczewica,
  • fasola,
  • orzechy.

Bez glutenu, a jednak zdrowo i smacznie

Schorzenia związane z nietolerancją glutenu stały się na tyle powszechne, że powstał dział rynku spożywczego, który zajmuje się produkcją żywności bezglutenowej. Obecnie produkty te można znaleźć praktycznie w każdym większym sklepie czy markecie. Także restauracje i bary bardzo często kierują swoją specjalną ofertę dla osób na diecie bezglutenowej. I bardzo dobrze, bo dzięki temu łatwiej jest stworzyć dietę pozbawioną glutenu, która będzie jednocześnie zbilansowana i zdrowa.

Komponując dietę bezglutenową, warto pamiętać zarówno o zasadach zdrowego żywienia, które mają zastosowanie w przypadku każdej diety, jak i o specyficznych cechach produktów bez glutenu.

Zasada 5U profesora Stanisława Bergera sprawdzi się w tym przypadku doskonale:

  • 1U = urozmaicenie - w każdym posiłku dostarczaj swojemu organizmowi składniki z każdej grupy żywnościowej
  • 2U = umiarkowanie - nie przejadaj się
  • 3U = uregulowanie - jedz małe porcje, ale regularnie dzięki temu unikniesz napadów głodu
  • 4U = unikanie - unikaj nadmiaru tego, co dla organizmu jest szkodliwe: cukru, soli, alkoholu oraz tłuszczów
  • 5U = uprawiaj sport - znajdź dyscyplinę, którą możesz i lubisz uprawiać i rób to regularnie, ostatecznie po prostu chodź na spacery

Kilka ważnych informacji

Najbardziej wartościowe są produkty przygotowane z prosa, amarantusa oraz gryki, ponieważ mają wyższy od innych poziom białka, witamin oraz innych składników mineralnych niż te wykonane z innych ziaren.

Ważne jest także, aby w naszej diecie regularnie pojawiały się produkty bogate w składniki mineralne i jednocześnie nie zawierające glutenu tj. orzechy, soja, słonecznik, siemię lniane, ciecierzyca, soczewica, kaszę jaglaną, kaszę gryczaną, niełuskany ryż. Dzięki nim unikniemy niedoborów.

Jedz owoce w postaci przecieranych soków, warzywa gotowane oraz w postaci surówek, są one doskonałym źródłem błonnika.

Pamiętaj!

Jeśli kupujesz w sklepie produkty bezglutenowe, wybieraj tylko te ze znakiem przekreślonego kłosa lub z informacją, że jest to produkt bez glutenu. Tylko wtedy będziesz mieć pewność, że Twoje zakupy na pewno nie zawierają glutenu, a Ty nie ryzykujesz utraty swojego zdrowia.

Nie kupuj produktów, na których opakowaniach znajdziesz informację, że w zakładzie stosuje się gluten lub może zawierać śladowe ilości glutenu. Lepiej nie ryzykować. Wybieraj to, co w 100%, Ci nie zaszkodzi.

Pamiętaj, że przejście na dietę bezglutenową zawsze musi być poprzedzone wizytą u lekarza. Dobrym rozwiązaniem jest także udanie się do dietetyka w sytuacji, kiedy mamy problem ze skomponowaniem zdrowej i wartościowej diety niezawierającej glutenu.