Słodycze należą do produktów które dostarczają nam tak zwane puste kalorie. Czyli dostarczając energię w słodyczach nie dostarczamy innych wartościowych składników odżywczych.  Spożywając słodycze dużo łatwiej o dodatni bilans energetyczny, a także o uruchomienie szeregu przemian metabolicznych, które stymulują do zwiększonego apetytu i odkładania tkanki tłuszczowej. Czy zatem na dieta ma być pozbawiona słodkości? Nie, lecz ważne żeby ilości słodyczy była ściśle kontrolowana, a źródło słodyczy zdrowe dla organizmu.

Warto również zwrócić uwagę, że niekoniecznie smak słodki wiąże się z podwyższona kalorycznością i zwiększonym potencjałem do odkładania tkanki tłuszczowej. Na rynku istnieje wiele produktów – tak zwanych „słodzików”, które są zalecane osobom odchudzającym się. Do takich produktów należą Stevia, Aspartam, Ksylitol, Acesuflam K. Substancje te wykazują dużo większą słodkość i można ich użyć zdecydowanie mniej. Produkty te nie są obojętne dla zdrowia i nie warto ich polecać.

Szczególną uwagę należy zwrócić na produkty, które zawierają cukier owocowy – fruktozę, a także na te, które zawierają wiele cennych składników odżywczych, pomimo że zawierają cukry proste.

Do bardzo wartościowych produktów, które można by było zaadoptować na deser w diecie należą w szczególności owoce świeże, jak i suszone.  Owoce dostarczają witaminę C różne bioflawonoidy, które wpływają bardzo korzystnie na stan naszego zdrowia, a przy tym są smaczne.

Musimy również pamiętać, że dieta to nie tylko kilka dni z innym jadłospisem, ale to styl życia – więc satysfakcja z spożywanej żywności musi być na wysokim poziomie. Osoby, które stosują restrykcyjne diety dużo rzadziej pozostają w swoich postanowieniach od osób, które dawkują je sobie w odpowiedniej ilości.

Do produktów, które mają słodki smak, a warto je włączyć do diety to przede wszystkim:

- czereśnie, dzięki zawartości fruktozy dają słodkie orzeźwienie, a cukier z nich wchłania się powoli

- borówki, maliny, jeżyny, truskawki, wiśnie, śliwki są kopalnią wielu składników odżywczych, które wpływają pozytywnie na stan naszego zdrowia

- granat zawiera bardzo dużą ilość antyoksydantów zapobiegających przed wieloma chorobami dietozależnymi

- jabłka suszone – zawierają pektyny ograniczające uczucie głodu

- suszone morele – zawierają duże ilości beta karotenu

- suszone śliwki – poprawiają perystaltykę przewodu pokarmowego

Inne owoce takie jak np.: mango, pomarańcza, winogrona są również wspaniałe, lecz zawierają wyższy indeks glikemiczny, wiec ich ilość musi być kontrolowana.

Reasumując dieta nie musi być pozbawiona słodkości, a nawet nie powinna. Spożywajmy owoce, włączajmy je do posiłków nie przejadajmy się nimi. Owoce suszone spożywajmy w ilości kilku sztuk po posiłku, najlepiej porannym.  Pomoże to nam zachowaniu zdrowia i smukłej sylwetki.