Dieta. Większości z nas to słowo automatycznie kojarzy się z odchudzaniem, głodówką i pasmem wyrzeczeń kulinarnych. A niepotrzebnie. Przecież każdego dnia, nawet o tym nie myśląc, jesteśmy na jakiejś diecie. Jednak wiele osób jest na diecie niezdrowej, skomponowanej przypadkowo i stąd bierze się epidemia otyłości i wielu chorób nią spowodowanych. Jak zatem komponować dietę, aby osiągnąć zamierzone cele? Jaka dieta będzie odpowiednia, by schudnąć? A jaka by nabrać masy?

Diety w internecie.

Niestety bardzo często decyzję o przejściu na dietę podejmujemy, w sposób oględnie mówiąc nieprzemyślany i niezaplanowany. Ot mamy przed sobą uroczystość rodzinną, na której chcemy się dobrze prezentować, ewentualnie wpadamy na koleżankę z liceum, przy której wypadamy słabo, albo jest nowy rok / wiosna / wakacje i wypada przejść na dietę. Decyzja podjęta. Więc szukamy diety cud w internecie! No i znajdujemy, obiecują schudnąć szybko, łatwo, bez wyrzeczeń, czyli idealnie. Stosujemy się do zaleceń a efektów brak. Frustrujemy się i sięgamy po kolejną świetną dietę. I tak możemy bez końca. Tylko po co? Szkoda czasu i naszej energii.

Po dietę do dietetyka.

Jeśli masz zamiar zmienić swoje nawyki żywieniowe i zacząć stosować dietę, która spełni Twoje oczekiwania i co najważniejsze będzie skuteczna, wybierz się do dietetyka. On przeprowadzi wszelkie niezbędne pomiary masy i składu Twojego ciała. Dodatkowo podczas wywiadu dowie się, co Ci dolega, jakie masz alergie, co lubisz jeść, a czego nie tkniesz oraz uzyska inne informacje niezbędne do przygotowania dla Ciebie idealnej diety. Bo tylko dieta dopasowana do Twoich preferencji będzie skuteczna.

Twój styl życia i upodobania.

Niezmiernie ważne jest, aby dieta była dopasowana do Twojego codziennego rozkładu dnia i upodobań kulinarnych. W innym wypadku szybko z niej zrezygnujesz. Nie wywracaj swojego planu dnia do góry nogami przez to, że jesteś na diecie. Po prostu skomponuj z dietetykiem swoje posiłki w taki sposób, by wpasowały się w Twoje życie.

Wiadomo, że są sprawy, które będą wymagały od Ciebie pójścia na kompromis. Jeśli palisz papierosy, nadużywasz alkoholu czy bardzo mało śpisz to, tylko na zdrowie wyjdzie Ci zmiana tych nawyków. Jednak jeśli chodzi o inne aspekty diety, to można je dopasować do Ciebie, a nie odwrotnie.

Możesz na przykład spożywać ich cztery posiłki zamiast sześciu, jeśli wiesz, że inaczej nie dasz rady. Podobnie sprawa ma się z Twoimi preferencjami kulinarnymi. Dobrze dopasowana dieta powinna uwzględniać, to co lubisz jeść. W innym wypadku, jeśli będziesz miał w swoim jadłospisie większość produktów i potraw, których nie znosisz, to po prostu po krótkim czasie wyrzucisz dietę do kosza i tyle z tego będzie.

Wiadomo, że nie mówimy tutaj o sytuacji, kiedy uwielbiasz pączki i możesz je jeść cztery razy dziennie. Jednak jeśli na przykład nie lubisz sałaty czy brukselki, to nie ma żadnego powodu, aby umieszczać je w diecie i zmuszać się do ich jedzenia. Dobry, wnikliwy dietetyk dopyta, o to, co lubisz jeść i przygotuje optymalną dietę, która będzie nie tylko zdrowa, ale i smaczna.

Reasumując: po zdrową dietę tylko do dietetyka, nigdy do internetu!