Statystyki są nieubłagane. Badania pokazują, że blisko 90% osób stosujących bardzo restrykcyjne diety odchudzające wraca do swojej wcześniejszej wagi albo o zgrozo waży jeszcze więcej. Fachowo o efekcie jo-jo mówimy, kiedy wahania wagi po pięciu miesiącach od zakończenia diety przekraczają 10% wartości, jaką mieliśmy w planie pierwotnie osiągnąć. Niestety odbija się to niekorzystnie nie tylko na naszym wyglądzie, ale i na zdrowiu. Mechanizm działania efektu jo-jo zawdzięczamy w dużej mierze naszym praprzodkom. Za racji tego, że często cierpieli oni na brak jedzenia, ich organizmy nauczyły się skutecznie magazynować rezerwy tkanki tłuszczowej na gorsze czasy.

Kiedy jesteśmy szczególnie narażeni na efekt jo-jo?

  • Gdy stosujemy diety wykluczające. Nasz organizm potrzebuje kompletu składników odżywczych, mineralnych oraz witamin. Ograniczając lub zupełnie wykluczając jeden składnik, lub całą ich grupę nieświadomie skazujemy się na niezdrowe niedobory i wystąpienie efektu jo-jo po zakończonym odchudzaniu. Dodatkowo może dojść do sytuacji, kiedy to po skończonej diecie po prostu „rzucimy się” na to, czego nie mogliśmy jeść i to także przełoży się na zwiększenie wagi.
  • Gdy wybieramy bardzo restrykcyjne diety. Zmiana nawyków żywieniowych wymaga czasu i konsekwencji w działaniu. Powinna odbywać się stopniowo i obejmować wszystkie sfery naszego życia. Stosując ekstremalne ograniczenia żywieniowe, jakie narzucają nam różnego rodzaju „diety cud”, sprawiamy, tylko że nasz organizm po skończończonym odchudzaniu i wielu dniach deficytów kalorycznych z nim związanych będzie chciał się przygotować na kolejny „okres głodu” i zgromadzi dodatkową tkankę tłuszczową, a my przybierzemy na wadze.
  • Kiedy żyjemy w permanentnym stresie. Każdy z nas inaczej reaguje na sytuacje stresowe. Niestety często próbujemy "zajeść" smutki, spożywając duże ilości niezdrowych przekąsek i słodyczy. Jeśli więc w taki właśnie sposób zareagujemy na zdenerwowanie, to możemy zniweczyć efekty skrzętnie prowadzonej wcześniej diety i narazić się tym samym na efekt jo-jo.

Jak uniknąć efektu jo-jo?

Co zatem powinniśmy zrobić, aby nasze odchudzanie było skuteczne? Jakie podjąć kroki przed dietą, w jej trakcie i po jej zakończeniu, aby uniknąć zwiększenia wagi i efektu jo-jo?

Odpowiedni wybór diety

Nie dajmy się zwieść sloganom reklamowym, które obiecują błyskawiczną utratę wagi w bardzo krótkim czasie. Wybierajmy diety mądrze. Tylko zbilansowana dieta zawierająca wszystkie niezbędne dla naszego zdrowia składniki odżywcze gwarantuje nam sukces. Unikajmy wszelkiego rodzaju diet opierających się na jednym składniku, eliminujących oraz szkodliwych głodówek. Stawiajmy raczej na trwałą zmianę naszych nawyków żywieniowych niż na szybkie diety. Im bardziej rozłożymy odchudzanie w czasie, tym mniej narażeni jesteśmy na efekt jo-jo.

Odpowiednie prowadzenie diety

Podczas wyboru produktów w czasie diety kierujmy się ich wartościami odżywczymi oraz właściwościami zdrowotnymi, a nie ich ceną. Zdrowe produkty często są nieco droższe, ale ich działanie jest nie do przecenienia. Warto zainwestować we własne zdrowie i zastąpić „śmieciowe jedzenie” pokarmami wartościowymi. Potrawy przygotowujmy w domu lub jeśli jest to niemożliwe, korzystajmy z cateringu dietetycznego. Zdecydowanie unikajmy jedzenia żywności przetworzonej i to nie tylko w trakcie trwania diety, ale także po jej zakończeniu. Nasz organizm nam za to podziękuje piękną sylwetką i nie nabierze zbędnych kilogramów. Włączmy do swojej diety aktywność fizyczną. Pomoże ona szybciej spalić kalorie oraz znacząco przyspieszy przemianę materii. Najlepiej ćwiczenia wykonywać na świeżym powietrzu, przez co zapewnimy sobie odpowiednie dotlenienie komórek.

Prawidłowe wychodzenie z diety

Utrwalanie to zdecydowanie klucz do sukcesu. Nie poddawajmy się euforii związanej z utratą kilogramów. To może spowodować powrót do złych nawyków, a nie o to nam chodzi. Odpowiednio zwiększajmy kaloryczność spożywanych produktów średnio o 50 – 100 kalorii tygodniowo. Pamiętając o kontroli wagi ciała oraz o tym, by w odpowiednim momencie zaprzestać zwiększania kaloryczności. Na tym etapie szczególnie przyda się współpraca z doświadczonym dietetykiem. Zdecydowanie nie powinniśmy ograniczać liczby posiłków ani rezygnować z regularnej aktywności fizycznej. Także ograniczenie w zakresie spożywania wysokokalorycznych posiłków oraz słodzonych napojów powinno pozostać bez zmian. Wypracowane podczas diety zdrowe nawyki musimy utrwalać i kontynuować. Tylko wtedy mamy szansę na długotrwałą utratę kilogramów i uniknięcie znienawidzonego efektu jo-jo.