Dieta oczyszczająca – sposób na uwolnienie nagromadzonych toksyn

Racjonalny jadłospis na co dzień nie zaburza funkcjonowania poszczególnych układów i narządów w naszym organizmie. Dieta oczyszczająca sprawdzi się u wielu z nas, bo właśnie o ten racjonalny i zdrowy jadłospis każdego dnia najtrudniej nam zadbać. Szybkie tempo życia, brak czasu na gotowanie – to właśnie prowadzi nas do barów szybkiej obsługi. Ponadto niewiedza co tak naprawdę jest zdrowe, ekologiczne i warte wyboru, również wpływa na kształt naszego menu, które dalekie jest od ideału. Jak w takiej sytuacji może wspomóc nas dieta oczyszczająca?

Dieta oczyszczająca – toksynom mówimy stanowcze nie

Toksyny w naszym organizmie gromadzą się na dwa sposoby. Są to zbędne produkty przemiany materii, czyli metabolity, pochodzące wprost z organizmu. Drogą zewnętrzną zaś, czyli najczęściej wraz z pożywieniem i wypijanymi napojami, dostarczamy kolejną porcję substancji, niekorzystnie wpływających na nasze ciało. Oczywiście ludzki organizm jest przystosowany do metabolizowania i wydalania toksyn. Tę rolę spełnia wątroba, nerki oraz skóra, bo to przez nią, wraz z potem, również odbywa się wydalanie. Niestety narządy nie są w stanie nadążyć z usuwaniem takiej ilości toksyn, jaka dostaje się do organizmu różnymi drogami. 

Dieta oczyszczająca to przeważnie kilka dni stosowania innego jadłospisu. Nie głodówki, lecz komponowania swoich posiłków z użyciem produktów, które są bogate w błonnik oraz szereg antyoksydantów. W ten sposób można zwalczać wolne rodniki, które odpowiadają za uszkodzenia komórek, a następnie prowadzą do ich obumarcia. Codzienne menu staje się zatem znacznie zdrowsze i można odczuć poprawę samopoczucia fizycznego, a co za tym idzie, również psychicznego. 

Zasady diety oczyszczającej

W jaki sposób powinna wyglądać dobrze skomponowana dieta oczyszczająca? Przede wszystkim jest to modyfikacja jadłospisu, z której mogą skorzystać tylko i wyłącznie osoby zdrowe. Dlatego najlepiej skonsultować się lekarzem lub dietetykiem, żeby pod ich czujnym okiem wprowadzić zmiany na kilka dni. Kilka dni to znaczy ile? Dieta oczyszczająca powinna trwać minimum 1 dzień, ale maksimum 7 dni. 

Podstawą jest wykluczenie z diety żywności wysoko przetworzonej oraz produktów bogatych w cukier. Należy odstawić również kawę czy mocną herbatę, napoje gazowane i słodzone oraz alkohol. Zamiast tego stawia się na produkty bogate w błonnik pokarmowy, który korzystnie wpływa na skład mikroflory jelitowej, zapobiega zaparciom, a także usprawnia pracę jelit. Dzięki błonnikowi są skutecznie wiązane toksyny oraz uboczne produkty przemiany materii. Wydalanie toksyn następuje znacznie szybciej. Błonnik powoduje, że zostaje spowolnione wchłanianie glukozy, obniża się stężenie cholesterolu LDL we krwi, zaś zwiększa się wydalanie kwasów żółciowych. Jeśli chcemy rozpocząć dietę oczyszczającą, bogatą w błonnik, musimy zadbać o umieszczenie w naszym jadłospisie większej ilości warzyw i owoców. 

Podstawą jest stosowanie składników neutralizujących działanie wolnych rodników, a także chroniących DNA, co owocuje hamowaniem rozwoju stanów zapalnych w organizmie. Antyoksydanty znajdują się w warzywach i owocach, a także w zielonej herbacie, która jest wskazana, gdy jesteśmy na diecie oczyszczającej. 

Picie odpowiedniej ilości płynów jest bardzo ważne, jeśli chcemy osiągnąć dobre efekty diety oczyszczającej. Poza zieloną herbatą można wybrać białą, a do tego napary ziołowe, z takich roślin jak: pokrzywa, dziurawiec, mięta czy skrzyp polny. Z płynów nie można zapominać o wodzie mineralizowanej. Wodę przegotowaną zaś, warto wzbogacić o sól himalajską bądź sól morską z dodatkiem potasu i magnezu. To gwarancja zachowania równowagi sodowo-potasowej. 
Wspomnianą uprzednio mikroflorę jelitową należy wspomagać, stosując kiszonki, które stanowią doskonałe źródło bakterii fermentacji mlekowej. 

Powrót do normalnego jadłospisu

W dietach, które mają na celu wspomóc organizm w walce z nagromadzonymi toksynami, liczy się zmiana nawyków żywieniowych nie tylko na czas diety, ale i w późniejszym czasie. Dieta oczyszczająca to na swój sposób rygor, któremu trzeba się poddać przez kilka dni, ale co również ważne, przejście do zdrowego, racjonalnego, normalnego sposobu żywienia po upływie tych kilku dni, musi się odbywać powoli. Chodzi o to, by organizm się ustabilizował. Nagła zmiana z posiłków obfitujących w warzywa i owoce, na posiłki ciężkostrawne, wysoce kaloryczne, tłuste, połączone z dużą ilością napojów słodzonych i gazowanych, szybko zniweczy uzyskane efekty, a przy tym przysporzy sporo kłopotów, głównie układowi pokarmowemu. 

Dieta oczyszczająca kończy się etapem normalizacji, czyli wzbogacaniem jadłospisu o lekkostrawne produkty, ale nie powrotem do spożywania cukru białego. Powoli można wprowadzić produkty białkowe pełnowartościowe, a następnie nabiał. 

Zmianę nawyków żywieniowych dobrze jest zacząć od diety oczyszczającej, bo przez tych kilka dni przekonamy się, że można zyskać na lepszym samopoczuciu, a regularność posiłków, ich odpowiednia wartościowość, wpływają nie tylko na zdrowie, ale i pozbywanie się zbędnych kilogramów. Walka z toksynami przynosi więc przyjemne „skutki uboczne”, w postaci wymarzonej sylwetki.