Na naszą odporność pracujemy praktycznie przez cały rok, jedząc sezonowe owoce oraz warzywa, uprawiając sport, ograniczając stres w naszym życiu oraz zapewniając sobie odpowiednią ilość snu. Jednak większość tych działań wykonujemy zupełnie nieświadomie. 

Chłodniejsze dni powinny być okazją do zmian w naszym odżywianiu. Powinniśmy zacząć ogrzewać nasz organizm od środka odpowiednimi potrawami. Konieczna będzie rezygnacja z potraw, które wychładzają nasze ciało na rzecz tych ciepłych oraz rozgrzewających. Należy więc włączyć do codziennego menu zupy, kasze, gotowane oraz pieczone warzywa i herbatę. Trzeba się także skupić na skutecznym wzmocnieniu naszej odporności.

Dlaczego nasza odporność szwankuje?


Dzieje się tak głównie, dlatego że nasza dieta nie jest idealna. To sprawia, że często mamy niedobór składników mineralnych oraz witamin. Ponadto często przyjmujemy antybiotyki oraz inne leki, palimy papierosy, pijemy alkohol, jemy tony przetworzonego jedzenia, żyjemy w permanentnym stresie i za mało śpimy, a to wszystko przekłada się na to, że nasz układ immunologiczny nie działa w pełni skutecznie i nie potrafi nas obronić przed nacierającymi infekcjami. Jest to szczególnie widoczne w przypadku dzieci, które oprócz szkolnych stresów codziennie są narażone na wiele infekcji oraz wirusów, przed którymi nie umieją się bronić. Należy więc wprowadzić niezbędne zmiany w naszej diecie i naszym życiu, aby skutecznie wzmocnić organizm przed nadejściem chłodnych zimowych dni. Zastanówmy się więc, co możemy zrobić?

Ciepłe śniadania


Śniadanie to posiłek, który wielu z nas traktuje bardzo lekkomyślnie i z niego rezygnuje. Dzieje się tak z wielu powodów jednak głównym jest brak czasu i poranny pośpiech. W okresie jesienno-zimowym ciepłe i pożywne śniadanie to podstawa każdego dnia. Żołądek z powodzeniem można w tym miejscu przyrównać do silnika samochodowego, który znacznie lepiej pracuje, gdy jest rozgrzany. Dodatkowo możemy mu w tym pomóc, pijąc przed śniadaniem szklankę ciepłej wody.

Na śniadanie najlepiej wybrać produkty zbożowe, które zapewnią nam odpowiednią ilość witamin, magnezu oraz wartościowego błonnika. Warto sprawdzić zbawienne działanie porannej owsianki. Można ją przygotowywać na tyle sposobów, że każdy nawet najbardziej wybredny niejadek znajdzie swoje ulubione przepisy. Ważne jest także to, że jej przygotowanie rano zajmuje naprawdę kilka minut, ponieważ większość czynności możemy wykonać wieczorem a rankiem dodać do namoczonych płatków i innych składników świeże owoce i wszystko podgrzać.

Pamiętaj, że komórki układu immunologicznego podejmą walkę z atakującymi organizm intruzami tylko wtedy gdy są karmione regularnie. Dlatego też warto śniadanie zjeść w ciągu godziny od przebudzenia. A w ciągu dnia pamiętać, by kolejne posiłki jeść regularnie w odpowiednich odstępach czasu.


Ciepłe napoje


Herbata z aronii czy dzikiej róży skutecznie nas rozgrzeje oraz wzmocni nasz organizm. Jeśli jednak myślisz, że jesienią i zimą jesteś skazany tylko i wyłącznie na herbaty to nic bardziej mylnego. Możesz przecież eksperymentować, włączając do swojego menu także inne ciepłe napoje jak napar z owoców dzikiej róży czy żurawiny, która jest naturalnym antybiotykiem. Możesz z nich także zrobić kompot lub sycący koktajl.

Czosnek


Już widzimy, jak się teraz krzywisz. Czosnek?! Przecież on jest niedobry no i ten zapach. Dodawaj go do potraw, aby uniknąć przeziębień, a kiedy już coś Cię „łapie” użyj tego naturalnego antybiotyku w bardziej skoncentrowanej formie np. dressingu czy sosu. A jeśli naprawdę ekstremalnie nie odpowiada Ci jego zapach i smak to kup tabletki zawierające wyciąg z czosnku i łykaj je w sezonie zwiększonego narażenia na infekcje bakteryjne oraz wirusowe.

Kiszonki


Są bardzo bogate w różnorodne składniki mineralne oraz zawierają duże ilości niezbędnej w okresie jesienno-zimowym witaminy C. Ponadto zawierają wartościowe bakterie probiotyczne, które dobroczynnie wpływają na florę bakteryjną naszych jelit. Ich spożywanie jest niezmiernie ważne dla naszej odporności, ponieważ w jelitach właśnie znajduje się najwięcej białych krwinek, które skutecznie chronią nas przed patogenami. Dodatkowo naturalne probiotyki, jakimi są kiszonki, zachęcają układ odpornościowy do walki z bakteriami, wirusami i innymi drobnoustrojami. Kapustę kiszoną, ogórki czy kwas chlebowy możesz z powodzeniem stosować jako dodatek do obiadu, czy pożywnych kanapek. Możesz także pić sok z kiszonek.

Miód


Niewiele osób wie, że miód ma skład chemiczny, który bardzo przypomina naszą krew. To nie może być przypadek. Naturalny miód doskonale wzmacnia nasz organizm. Warto więc zastosować się do zaleceń z kuchni ajurwedyjskiej i każdego poranka pić wodę z miodem. Przygotowanie jej jest bardzo proste. Weź jedną łyżkę miodu i 3/4 szklanki letniej wody, zalej miód i zostaw na całą noc. Rano dolej ciepłej wody, wymieszaj i wypij. Możesz, jeśli chcesz dodać do napoju sok z wyciśniętej cytryny, ale nie jest to niezbędne. Tak przygotowany miód ma od 6 do 230 razy więcej doskonale przyswajanych składników odżywczych i wzmacniających nasz organizm niż zjedzenie miodu łyżeczką wprost ze słoika. Ciekawe prawda? To bardzo ważne, by pić miód na ciepło, ponieważ wtedy wypłukuje on tłuszcz z naszego organizmu i sprawia, że chudniemy. Jeśli zaś będziemy pić miód z wodą na zimno, to przybędzie nam kilogramów.

Imbir


Uznawany za jedną z najzdrowszych przypraw na świecie. Świeży łatwo kupisz w praktycznie każdym supermarkecie i jest to doskonała wiadomość, ponieważ imbir posiada świetne właściwości rozgrzewające, silne działanie antywirusowe i przeciwzapalne. Obowiązkowo powinniśmy mieć go w swojej kuchni od września aż do końca marca, kiedy to z powodu zmiennych temperatur często się wychładzamy i przeziębiamy. Zawarte w imbirze oleje zwane geraniolami działają przeciwgorączkowo oraz antybakteryjnie. Najnowsze badania donoszą także że wykazują one właściwości do zwalczania nowotworów.

Świeży korzeń imbiru można w kuchni wykorzystać na naprawdę wiele sposobów, jako dodatek do:

  • zup, 
  • potraw strączkowych,
  • chlebów oraz ciast,
  • porannej owsianki,
  • przyrządzenia herbatki z imbiru, miodu i cytryny, 
  • dodany do kawy niweluje jej szkodliwe właściwości.

Inne przyprawy, które warto stosować jesienią i zimą:

  • cynamon oraz anyż – działają przeciwzapalnie i zwalczają objawy przeziębienia, pamiętaj, że bardziej wartościowy jest cynamon cejloński a mniej wartościowy cynamon chiński,
  • chili – podnosi temperaturę naszego ciała,
  • kurkuma – działa przeciwzapalnie i bakteriobójczo, jest naturalnym antybiotykiem, który wzmacnia i rozgrzewa organizm 
  • gorczyca – poprawia krążenie, czyli zadziała, kiedy przemarzliśmy,
  • chrzan – naturalnie rozgrzewa.

Kiełki


Świeże kiełki dostarczają nam wielu witamin oraz wartościowych minerałów. Są także bogate w kwasy omega 3 oraz białka. A wytwarzany przez nie chlorofil oraz drogocenne enzymy wzmacniają nasze ciało i chronią je przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, co zbawiennie wpływa na naszą odporność szczególnie jesienią oraz zimą, kiedy wyjątkowo tego potrzebujemy. Kiełki zawsze jedz surowe, ponieważ gotowanie niszczy wszystko to co w nich cenne. Możesz posypywać nimi posiłki czy dodawać je do sałatek.

Dzika róża


Jej owoce posiadają około 40 razy więcej witaminy C niż popularne owoce cytrusowe, dzięki czemu znacząco podnoszą naszą odporność. Są także bogate w witaminy A, B1, B2, E, K oraz kwas foliowy, karetonoidy, flawonoidy, garbniki, pektyny oraz kwasy organiczne. Jej kwiaty i owoce wykorzystywane w przemyśle zielarskim są bardzo aromatyczne oraz smaczne. Poza tym działają wzmacniająco i przeciwzapalnie. Możesz samodzielnie zebrać i ususzyć owoce oraz płatki dzikiej róży, by potem sporządzić z nich nalewki, napary czy zupy. Możesz także skorzystać z gotowych mieszanek dostępnych w sklepach zielarskich.

Acerola


Pod tą nieznaną dla wielu nazwą kryje się roślina pochodząca z Ameryki Południowej. Z racji swoich właściwości została wpisana na listę tzw. superfoods. Ma ona najwyższą ilość witaminy C spośród wszystkich owoców uprawianych na całym świecie. Oprócz tego zawiera także prowitaminę A, tiaminę, niacynę, ryboflawinę, żelazo, fosfor, wapń oraz flawonoidy, które zwiększają przyswajanie witaminy C. Owoc idealny prawda? Co ważne można ją także podawać dzieciom i dzięki temu znacząco poprawiać ich odporność w sezonie jesienno-zimowym.

Natka pietruszki


Stanowi doskonałe źródło witaminy C i idealnie poprawia naszą odporność. Koniecznie spożywają ją na surowo, dodając do potraw lub sałatek, lub w postaci lekko przetworzonej np. pesto z natki pietruszki.

Tran


Warto przypomnieć sobie o tym znienawidzonym specyfiku z naszego dzieciństwa, ponieważ skutecznie wzmacnia organizm witaminami i mikroelementami, które zawiera. Warto go pić, szczególnie kiedy nasza dieta jest monotonna i rzadko jemy warzywa oraz ryby. Pamiętaj, aby koniecznie przeczytać ulotkę załączoną do zakupionego tranu i stosować się do dawkowania na niej podanego. Przedawkowanie tranu może zaburzyć działanie innych preparatów, jakie w tym samym czasie przyjmujemy.

Co możesz zrobić oprócz odpowiedniej diety?


Wysypiaj się


Sen ma ogromny wpływ na naszą witalność oraz odporność naszego organizmu dlatego szczególnie jesienią i zimą powinniśmy pamiętać o tym, aby nie zarywać nocy. Nasz organizm podziękuje nam za to większą ilością energii w ciągu dnia i zdrowiem, kiedy wszyscy wokoło będą kaszleć i smarkać.

Relaks

Stres jest absolutnym wrogiem naszej odporności oraz naszego zdrowia. Pomału, ale skutecznie nas osłabia. Dlatego ważne jest by znaleźć czas na wyciszenie jogę albo medytację każdego dnia. Relaks jest naszym obowiązkiem i nawet przez moment nie możemy o tym zapominać.

Uprawiaj sport

Zejdź z kanapy i wyjdź na dwór, choćby miało to być tylko wyjście na spacer. Ruch jest niezbędny do utrzymania zdrowia oraz świetnej formy w także w sezonie jesienno-zimowym. Warto wybrać sport, który lubimy i uprawiać go regularnie minimum 3 razy w tygodniu, aby jak najbardziej wspomóc działanie naszego układu odpornościowego.