Efekt jojo to naprzemienny stan redukowania i przypierania na wadze. Efekt ten jest utrapieniem osób odchudzających się. Efekt jojo jest skutkiem małej skuteczności kuracji odchudzających, a także brakiem konsekwencji w postanowieniach dietetycznych. Statystyki nie są dobre. Tylko 5% osób udaje się nie zwiększyć swojej masy ciała po kuracji odchudzającej. Przyczyn niepowodzeń w odchudzaniu może być wiele. Jedną z głównych przyczyn niepowodzenia w odchudzaniu jest powrót do starych nawyków żywieniowych. Osoby odchudzające mają tendencje na wydzielanie w odchudzaniu okresów, w których się odchudzają i okresy, w których się nie odchudzają. Prawidłowe odchudzanie powinno mieć na uwadze nie tylko redukcję masy ciała, a także i trwałą zmianę nawyków żywieniowych.

Efekt jojo pojawia się tym częściej i bardziej restrykcyjna jest dieta. Wśród radykalnych metod odchudzania na głównym miejscu należy wymienić głodówkę. W ujęciu długofalowym głodówka przynosi więcej szkód niż korzyści.  Redukcja masy ciała nie powinna odbywać się w sposób gwałtowny. Podczas odchudzania zaleca się deficyt kaloryczny na poziomie 3400-6800 kcal na tydzień, co w przeliczeniu na dzień wynosi mniej więcej 500-1000 kcla.  Gdy zredukujemy dietę do takiego poziomu kalorii  możemy liczyć na spadek masy ciała na poziomie 2-3 kg na miesiac, co jest wartością prawidłową.

Kolejnym błędem jest  wiara w diety cud, jako antidotum na szczupłą i zdrową sylwetkę. Musimy pamiętać że diety takie zazwyczaj odwadniają organizm. Utrata masy ciała związana jest głownie z utratą wody, a nie redukcją tkanki tłuszczowej. Każda osoba która zamierza stoczyć walkę z nadprogramowymi kilogramami powinna spożywać zbilansowane posiłki o określonych kalorycznościach, a także włączać wysiłek fizyczny.

Podczas odchudzania musimy pamiętać że nasz organizm traktuje tkankę tłuszczową jako miejsce gdzie może odłożyć niektóre szkodliwe substancje. Jeżeli szybko chudniemy możemy być narażeni na szkodliwe substancje które uwalniają się z tkanki tłuszczowej. Także niezaprzeczalny jest fakt iż szybkie chudnięcie ma negatywny wpływ na stan skóry – powoduje utratę jej elastyczności.

Zaraz po odchudzaniu powinniśmy zadbać o to żeby nasz styl żywienia charakteryzował się niewielkim deficytem energetycznym. Deficyt ten powinien wynosić na ogół połowę deficytu który był stosowany podczas diety.  Taki stan rzeczy powinien utrzymywać się do kilku miesięcy po odchudzaniu. Powinniśmy przyzwyczaić się do prozdrowotnych nawyków żywieniowych. Dieta stosowana po okresie odchudzania wiąże się z większą swobodą w dobieraniu produktów. Przez cały czas należy kontrolować to co i w jakich ilościach się je, aby nie dopuścić do powrotu otyłości.

Efekt jojo w sposób negatywny wpływa na stan naszego zdrowia. Okresy naprzemiennego tycia i chudnięcia spowalniają przemianę materii, przez co  organizm staje się bardziej podatny na odkładanie się tkanki tłuszczowej. Dieta osoby, której dotyczy efekt jojo będzie na pewno bardziej restrykcyjna niż dieta osoby o takich samych wynikach, której efekt jojo nie dotyczył.

Osoby odchudzające nie powinny być nastawione, że w przeciągu określonego czasu schudną określoną ilość kilogramów. Odchudzanie powinniśmy rozłożyć w czasie.  Więc jeżeli osiągniemy upragnioną masę ciała, zachowajmy niewielki deficyt energetyczny, nie zapominajmy o prawidłowych nawykach żywieniowych i aktywności fizycznej.