Skutki uboczne spożywania nadmiernej ilości cukru, które możesz odczuwać:

  • chroniczne zmęczenie,
  • brak energii do codziennych działań,
  • nieustanna potrzeba zjedzenia czegoś słodkiego,
  • problemy z logicznym myśleniem, pamięcią, kojarzeniem faktów,
  • potrawy odczuwasz jako mniej słodkie,
  • drażliwość, agresja – szczególnie u dzieci, choć nie tylko.

Zwiększona ilość cukru w diecie może także prowadzić do poważnych schorzeń, których często na pierwszy rzut oka nikt nie kojarzy z cukrem tj.:
  • uszkodzenia mięśnia sercowego,
  • rozwój miażdżycy,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • zaostrzenie stanów zapalnych mięśni oraz stawów,
  • otyłość – szczególnie brzuszna,
  • problemy z wątrobą,
  • cukrzyca,
  • przyspieszone starzenie się skóry,
  • trądzik oraz wypryski,
  • obniżona odporność organizmu skutkująca częstymi przeziębieniami,
  • infekcje błon śluzowych oraz skóry,
  • wypłukiwanie wapnia z organizmu,
  • zakwaszenie organizmu,
  • podwyższone ryzyko wystąpienia epizodów depresyjnych.
  • Słodkie życie

    Cukier jest nieomal wszędzie. Towarzyszy nam każdego dnia, spotykamy go nawet tam, gdzie absolutnie się go nie spodziewamy. To sprawia, że nieświadomie zjadamy go o wiele za dużo. Wyobraź sobie teraz na swoim kuchennym stole 40-kilogramowych paczek z cukrem. Robi wrażenie prawda? Tyle cukru zjada każdy przeciętny Europejczyk każdego roku swojego życia. Najgorsze jest jednak to, że tylko 15% z tej wielkiego cukrowej góry zjadamy świadomie, słodząc kawę czy herbatę, piekąc i gotując. Pozostałą ilość pochłaniamy niejako „przy okazji” codziennego spożywania różnorodnych produktów spożywczych naszpikowanych cukrem do granic przyzwoitości.W czym znajdziemy cukier? Niestety prędzej byłoby wymienić produkty, w których go nie znajdziemy, bo jest niemal we wszystkim. Od słodzonych napojów, słodyczy, przetworów, poprzez soki, jogurty, dania gotowe na wędlinach skończywszy. Tak, trudno w to uwierzyć, ale także wędliny są wzbogacane cukrem.Jeśli więc do tego wszystkiego, co jemy na co dzień, dodamy dużą górę słodkości, na jaką szczególnie pozwalamy sobie w czasie urlopów i wakacji to obraz, jaki otrzymamy, nie wygląda zbyt wesoło. Należy zacząć działać i to jak najszybciej. Przeprowadzenie cukrowego detoksu jest możliwe. Tak jak możliwe jest pozbycie się znacznej ilości cukru z naszego codziennego życia. Należy jednak zająć się tym w odpowiedni sposób, aby osiągnąć sukces.

    Oczyszczanie organizmu z cukru w 10 dni

    Jeśli chcesz oczyścić swój organizm z nagromadzonego w nim cukru, to poznać bliżej prace dr. Marka Hymana, który propaguje zdrowy styl życia pozbawiony cukru. Warto zapoznać się z głównymi założeniami proponowanego przez niego detoksu cukrowego i czym prędzej wprowadzić je w swoje życie.
    1. Zdecyduj, że chcesz coś zmienić
    2. Uświadom sobie, że pozbycie się cukru z Twojego organizmu oraz diety odbędzie się tylko z korzyścią dla Twojego zdrowia i zdrowia Twoich najbliższych. Wszyscy chcemy cieszyć się urokami życia i spędzać każdy dzień czując się doskonale i wyglądając świetnie. Zerwanie z cukrowym nałogiem pozwoli nam wieść życie, o jakim marzymy. Dlatego warto podjąć to wyzwanie już dzisiaj.
    3. Odstaw cukier od razu
    4. Nie etapami. Nie stopniowo. Od razu i kropka. Niech dotyczy to wszystkiego, co słodkie – szczególnie deserów, słodyczy. Konsekwentnie zaprzestań sięgania po słodkie pocieszacze i poprawiacze nastroju. Odstaw nie tylko wszystko, co zawiera cukier, ale także słodziki, utwardzane tłuszcze oraz produkty mączne. Skup się na zdrowym, świeżym jedzeniu, które jest jak najmniej przetworzone i przyrządzasz je samodzielnie.
    5. Odstaw słodkie napoje
    6. Płynne kalorie są gorsze niż te spożywane z jedzeniem, ponieważ dostarczają duże ilości cukru prościutko do wątroby, co doprowadzi do otyłości brzusznej, szybciej niż się obejrzymy. Natychmiast odstaw więc: soki owocowe, napoje izotoniczne, napoje gazowane, słodzoną kawę i herbatę. Brzmi dramatycznie, ale da się zrobić.
    7. Jedz białko na śniadanie i w ciągu dnia
    8. Spożywanie białka szczególnie podczas śniadania stanowi klucz do utrzymania odpowiedniego poziomu cukru we krwi przez cały aktywny dzień. Dzięki niemu nie dopadnie Cię wilczy głód i niepohamowana ochota na słodkości. Poza tym białko doda Ci energii lepiej niż napój energetyczny. Nie wierzysz? Sprawdź.
    9. Jedz dobre węglowodany
    10. W czasie 10-dniowego detoksu cukrowego możesz bez limitu jeść warzywa, które bezsprzecznie stanowią doskonałe źródło węglowodanów. Pamiętaj, tylko aby w tym czasie unikać tych warzyw, które zawierają skrobia. Należą do nich np. buraki, dynia, ziemniaki.
    11. Postaw na zdrowe tłuszcze
    12. Tłuszcze pochodzące z roślin mają zbawienny wpływ na nasz organizm nie tylko w czasie odtruwania cukrowego. To nie przez nie tyjemy a przez cukier, warto o tym nie zapominać. Zdrowe tłuszcze sprawiają, że komórki naszego ciała są zasilone, czujemy się najedzeni, a poziom cukru w naszej krwi jest wyrównany i nie ulega skokom. Dlatego ważne jest, by w czasie każdego posiłki jeść dobre tłuszcze razem z białkiem. Warto postawić na nasiona, orzechy oraz pestki, które mają w sobie i zdrowy tłuszcz i białko jednocześnie. Poza tym warto spożywać awokado, nierafinowany olej kokosowy, oliwę z oliwek oraz tłuszcze omega-3 zawarte w rybach.
    13. Wyposaż się w zestaw zdrowych przekąsek
    14. Kiedy dopada nas niepohamowana ochota na zjedzenie czegoś słodkiego, często zachowujemy się nierozsądnie. Jeśli nie chcesz, aby wszystkie Twoje starania zostały w takim momencie zaprzepaszczone, to koniecznie musisz mieć przy sobie „zestaw ratunkowy”, który będziesz mógł zjeść w takiej sytuacji. Co może się w nim znaleźć?Oto krótka ściąga: nasiona, pestki, migdały, orzechy, niesłodzone owoce leśne, mała puszka rybna zawierająca łososia albo sardynki, suszona wołowina lub ryby.
    15. Oddychaj głęboko
    16. W czasie cukrowego detoksu hormony nie pomagają. Czujesz się głodny, ponieważ zwiększa się poziom kortyzolu. Jednak badania pokazują, że można sobie z tym stosunkowo łatwo poradzić. Wystarczy...wziąć kilka głębokich oddechów. Takie oddychanie aktywuje tzw. nerw błędny będący jednocześnie najdłuższym z nerwów czaszkowych. Ma on wpływ na metabolizm spalanych przez nas tłuszczów.Tę prostą metodę można zastosować zawsze i wszędzie. Policz do pięciu, wdychając powietrze do płuc, podobnie zrób przy wydechu. Powtórz to pięć razy. Sprawdź to przed każdym posiłkiem. Nic nie ryzykujesz a koszt to kilka minut Twojego życia. Efekt może Cię miło zaskoczyć.
    17. Unikaj tego, co powoduje stany zapalne
    18. Najczęściej stany zapalne w naszych organizmach powoduje cukier, tłuszcze trans oraz mąka. Jednak równie często ich powodem mogą być nadwrażliwości oraz alergie pokarmowe, o których nie mamy pojęcia np. nietolerancja laktozy czy glutenu. Niestety, nawet gdy mamy świadomość swoich ograniczeń żywieniowych często sięgamy po to, co nam szkodzi. Odstawienie szkodliwych produktów spożywczych wpłynie doskonale nie tylko na nasze samopoczucie, ale także i na efekty naszego odtruwania cukrowego.
    19. Sen naszym sprzymierzeńcem
    20. Badania pokazują, że osoby pozbawione odpowiedniej ilości snu są znacznie bardziej głodne, trudno im ten głód zaspokoić i czują zwiększony apetyt na słodycze oraz niezdrowe przetworzone węglowodany. Stąd wniosek, że im mniej śpimy, tym bardziej jesteśmy podatni na słodkie oraz niezdrowe pokusy. Zmęczony i niewyspany organizm chce szybkiej dawki energii, którą z powodzeniem znajduje w słodkościach.Warto także pamiętać, że znacznie lepiej iść spać lekko głodnym niż przejedzonym. Nie obciążony pokarmami organizm skuteczniej wypocznie i się zregeneruje, a rano będziesz miał ochotę na zdrowe śniadanie, a nie takie wypełnione słodkimi produktami.

      Co dalej?

      Wypróbuj powyższe rady przez 10 dni, a z pewnością zobaczysz różnicę w swoim samopoczuciu i stanie swojego zdrowia. Po upływie detoksu postaraj się nie wracać do złych cukrowych nawyków, tylko konsekwentnie eliminować cukier ze swojej diety. Dzięki temu możesz tylko wygrać.Jeśli już musisz kupić coś przetworzonego lub gotowego to wybieraj tylko te produkty, które zawierają jak najmniejsze ilości cukru, lub najlepiej nie zawierają go wcale. Staraj się każdego dnia wybierać artykuły o zawartości cukru niższej niż 3–6 g na 100 g/100 ml. Jeśli kupujesz nabiał, to przedział ten jest nieco szerszy, ponieważ pierwsze 4,7 g cukru to laktoza. Z początku wyda Ci się to problematyczne oraz bardzo czasochłonne, bo nagle okaże się, że cukier jest wszędzie. Jednak dzień po dniu będzie Ci szło coraz lepiej. Pamiętaj, że stawka jest wysoka. Chodzi o zdrowie oraz życie Twoje i bliskich Ci osób. Warto się trochę natrudzić po to by efekty przerosły Twoje oczekiwania.

      Tylko popatrz ile możesz zyskać eliminując cukier ze swojej codziennej diety:

      • doskonałe samopoczucie,
      • świetną pamięć,
      • energię do działania,
      • odporność na choroby,
      • świetną sylwetkę i doskonałą kondycję,
      • większą wydolność podczas ćwiczeń fizycznych,
      • szybszą i lepszą regenerację po treningu,
      • odporność na stresy dnia codziennego,
      • lepszy sen,
      • zdrową skórę, lśniące włosy i mocne paznokcie,
      • brak problemów gastrycznych.