Kawa, czyli napój powstały z palonych ziaren kawowca jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie. Podawana na wiele sposobów, dostępna w wielu odmianach jest ciągle przedmiotem badań wielu naukowców. Jedne wyniki sugerują jej szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka, inne wskazują na jej prozdrowotne właściwości. Jak ma się kawa do odchudzania?

Zaparzona w dowolny sposób kawa – nieważne czy rozpuszczalna, parzona, czy z ekspresu nie zawiera kalorii, więc nie dostarcza energii naszemu organizmowi. Kalorii dostarczać mogą za to dodatki, które do niej dodajemy – cukier, śmietanka lub mleko. Taka „wzbogacona” wersja może dostarczyć ich nawet kilkaset w jednej filiżance. Czy to znaczy, że jeśli ktoś dba o linię, może pić tylko wersję czarną niesłodzoną? Niekoniecznie. Wszystko zależy od wyboru dodatków. Do zabielenia dobrze jest użyć chude, odtłuszczone mleko a do słodzenia naturalne słodziki takie jak stevię lub ksylitol oraz nie dodawać likierów ani syropów smakowych – wtedy nie dostarczamy kalorii, a złagodzimy nie każdemu odpowiadający i dość intensywny smak napoju.

Wiele przeprowadzonych badań sugeruje, że picie kawy w umiarkowanych ilościach lekko przyspiesza metabolizm i wzmaga spalanie tłuszczu. Pijąc do około trzech filiżanek dziennie możemy spalić w ciągu dnia kilkadziesiąt kalorii więcej. U większości ludzi spożycie kawy hamuje apetyt, co ma zwłaszcza istotne znaczenie u osób, które odchudzając się odczuwają wzmożony głód. Jeśli komuś zależy na chwilowym zrzuceniu kilogramów – kofeina jako środek moczopędny spowoduje odwodnienie, a co za tym idzie obniżenie masy ciała – mogące mieć znaczenie na przykład dla sportowców przy ważeniu przed zawodami. Nie jest to jednak zdrowa cecha kawy i nie jest to właściwość odchudzająca. Tkanka tłuszczowa nie znika, mimo tego, że skala na wadze pokazuje odrobinę mniej. Jest to wynik usunięcia pewnej ilości wody z tkanek.

Przy większym spożyciu napoju właściwości odchudzające tego napoju nie są bardziej intensywne, ale za to pojawia się więcej negatywnych skutków picia kawy. Poza pojawiającym się uczuciem niepokoju i zdenerwowania powoduje problemy z zasypianiem lub ciągłością snu w nocy. Pita w większych ilościach wypłukuje magnez i wapń z organizmu (aby zminimalizować tę właściwość warto chociaż lekko zabielić napój mlekiem). Kawa również spowalnia przyswajanie żelaza, a u niektórych osób powoduje zgagę.

Poza zwykłą kawą warto w kwestii odchudzania wspomnieć o kawie zbożowej oraz zielonej. Pierwsza z nich jest dużo zdrowsza, pozbawiona kofeiny, a co za tym idzie, większości negatywnych skutków spożywania kawy przy zachowaniu podobnych właściwości odchudzających. Kawa zbożowa zawiera ponadto pewne ilości błonnika i nie powoduje dolegliwości żołądkowych, które może wywoływać picie zwykłej kawy. Kawa zielona jest produkowana z ziaren kawowca, ale nie są one poddane paleniu. W smaku jest dość mocno kwaśna, więc mało kto pije ją w postaci naparu. Jest natomiast polecana jako suplement diety w kapsułkach wzmagający utratę zbędnych kilogramów.

Pita w umiarkowanych ilościach – do około trzech-czterech filiżanek dziennie kawa nie powoduje negatywnych skutków w organizmie. Przy stosowaniu odpowiedniej diety oraz włączeniu aktywności fizycznej - czy w postaci naparu, czy w postaci kapsułek - pomaga spalać nadmierną ilość tkanki tłuszczowej.