Kiedy jesteśmy na diecie, często słyszymy zalecenia aby spożywać odpowiednią ilość wody, ewentualnie pić ziołowe herbaty, niesłodzoną kawę (choć jeśli chodzi o kawę zdania bywają podzielone) lub wodę z cytryną. Co jednak, gdy mamy ochotę na sok? Czy możemy pić go podczas diety?

Po pierwsze, należy zwrócić uwagę na fakt, że soki nie są płynami obojętnymi jak woda, zawierają sporo kalorii i przede wszystkim składają się z cukrów prostych, które szybko podnoszą poziom insuliny. Nie oznacza to, że musimy z nich rezygnować – pamiętajmy jednak, żeby wliczać je do codziennego jadłospisu a nie spożywać jako dodatek między posiłkami. Soki zawierają mnóstwo witamin a ich picie może przynieść ogromne korzyści dla naszego zdrowia – np. poprawić wygląd naszej skóry czy wzmocnić odporność. Sok owocowy lub jeszcze korzystniej – owocowo-warzywny lub warzywny, stanowić może fajny podwieczorek lub 2 śniadanie gdy dodamy do niego np. garść orzechów bogatych w zdrowe tłuszcze.
zawierają sporo kalorii i przede wszystkim składają się z cukrów prostych, które szybko podnoszą poziom insuliny
Po drugie, zwróćmy uwagę na skład soku. Idealnym rozwiązaniem będzie, jeżeli sok przygotujemy samodzielnie z lokalnych produktów, korzystając z wyciskarki. Możemy też kupić gotowe soki wyciskane lub sklepowe soki „jednodniowe”. Niektóre soki w kartonach opatrzone są napisem 100% - ważne by czytać etykiety i nie kupować soków z dodatkami wzmacniaczy smaku, konserwantów czy cukru! To zresztą zupełnie niepotrzebne – owoce to przecież sama słodycz.

Soki warzywne - lepsza alternatywa od owocowych

Zwróćmy też uwagę, że zdecydowanie lepszym pomysłem będzie dodawanie do naszej diety soków warzywnych lub owocowo-warzywnych. Mają one mniejszą zawartość cukrów i dostarczają innych składników odżywczych i witamin niż same soki owocowe.
Nie zapominajmy o doskonale nadających się do soków warzywach takich jak marchewka, burak, pomidor, ogórek, seler naciowy oraz wszelkie zielone warzywa liściaste jak szpinak, jarmuż, czy bogata w witaminę C natka pietruszki.
soki warzywne

 

Ze świeżego soku pomidorowego przygotować też możemy bardzo smaczny chłodnik na lato, dodając do niego pokrojone w kostkę ogórki gruntowe, paprykę, garść kiełków oraz ulubione pestki i nasiona. Pamiętajmy więc, że podstawowym napojem powinna być w naszej diecie woda. Jeśli jednak chcemy wzbogacić nasze menu o zdrowe soki będąc na diecie, nie musimy z tego rezygnować. Ważne by wybierać te wysokiej jakości i spożywać je w odpowiednich porcjach.

Sok może być też doskonałym źródłem witamin w diecie dziecka, szczególnie małego niejadka. Szklanka wartościowego soku odpowiada bowiem 1 z 5 zalecanych dziennych porcji warzyw i owoców.