Produkty pozyskiwane z pseudo zbóż.

Kasza gryczana ma swoje źródła w Azji Wschodniej, tam były pierwsze uprawy. To, co chyba najbardziej wartościowe w gryce to białka o wysokiej wartości biologicznej zawierające aminokwasy egzogenne – metioninę i lizynę. Jest bogatym i dobrym źródłem błonnika pokarmowego, co można wykorzystać w profilaktyce wielu chorób cywilizacyjnych. Dodatkowo warto wspomnieć, że nasza gryczana zawiera mnóstwo związków fenolowych,m.in. rutynę – zapobiegającą przepuszczalności naczyń krwionośnych, chroniącą przed miażdżycą, będącą silnym przeciutleniaczem.

Kasza gryczana nie zawiera glutenu.

Amarantus, zwany też inaczej szarłatem, było podstawowym zbożem Indian. Ma dużą zawartość białka o korzystnym składzie aminokwasowym, zawiera bowiem wszystkie aminokwasy egzogenne. Amarantus jak większość kasz jest bogaty w błonnik pokarmowy.

To, na co szczególnie warto zwrócić uwagę w przypadku amarantusa – to duża zawartość łatwo przyswajalnego żelaza. Jest ona kilkukrotnie większa w porównaniu do innych zbóż. Dlatego też, zaleca się, by szczególnie po ten rodzaj kaszy sięgały kobiety ciężarne, osoby starsze oraz osoby ze skłonnościami do anemii.

Nie zawiera glutenu

Komosa ryżowa, inaczej Quinoa lub ryż peruwiański, pochodzi z Ameryki Południowej. Jest źródłem białka wysokowartościowego o bardzo dobrym składzie aminokwasowym, dlatego powinni docenić ją wegetarianie i weganie. Quinoa zawiera prawie dwukrotnie więcej wit. E w porównaniu do innych kasz. Ziarna komosy są także dobrym źródłem kwasu foliowego oraz wapnia, magnezu, fosforu, manganu, miedzi, cynku, potasu i żelaza. Warto powiedzieć, że zawiera również kwercytyne i kampferol, substancji o działaniu przeciwzapalnym i przeciwalergicznym. M.in. dzięki tym właściwościom, jak i łatwości przygotowania, komosa ryżowa została zakwalifikowana przez NASA jako „idealny kandydat dla CELSS”(controlled ecological live suport system)

Quinoa nie zawiera glutenu.

 

Warto docenić fakt, ze kasze są prawdziwie naturalnym produktem o niskim stopniu przetworzenia, bez konserwantów i dodatków. Są produktem, którego nie może zabraknąć w zdrowo zbilansowanej i zróżnicowane diecie.

 

Artykuł napisany przez dietetyk Eat Zone

Maria Kuzia