Moda na zdrowy styl życia towarzyszy nam niezmiennie od dobrych kilku lat. Zaowocowało to dużą ilością siłowni i centrów sportowych, w których możemy wybrać aktywność fizyczną, która najbardziej nam odpowiada.



Decydując się na trening na siłowni, musimy zdawać sobie sprawę z faktu, iż każdy z nas jest inny i aby osiągnąć swój cel np. w postaci rozbudowy masy mięśniowej czy utraty wagi będzie potrzebował innego treningu. Tak więc informacje, które znaleźliśmy w internecie albo plan treningowy kolegi na nic się nam nie zda. A co najgorsze możemy sobie nim bardziej zaszkodzić niż pomóc. Jeśli dodatkowo dawno (albo nigdy) nie ćwiczyliśmy, to możemy szybko nabawić się kontuzji, wykonując poszczególne ćwiczenia w niewłaściwy sposób albo popaść w zniechęcenie, kiedy wymarzone efekty nie będą się pojawiać pomimo włożonej w treningi pracy. Jak temu zaradzić? Odpowiedź jest prosta. Należy udać się do doświadczonego trenera personalnego i skorzystać z jego pomocy.

Trener personalny – a kto to taki?

To osoba, która ma Ci pomóc w osiągnięciu założonych celów. To ktoś, kto będzie Cię nie tylko motywował do pracy, ale także będzie uczciwie rozliczał Twoje postępy. Dobry trener przygotuje dla Ciebie indywidualny plan treningowy uwzględniający poziom, z jakiego startujesz, Twój stan zdrowia oraz ewentualne ograniczenia. Takie działanie gwarantuje, że Twoje treningi będą maksymalnie efektywne i osiągniesz, to co sobie założyłeś.

Podczas indywidualnego treningu personalnego trener będzie do Twojej dyspozycji, będzie poświęcał swój czas tylko Tobie. Dzięki temu może na bieżąco korygować pojawiające się błędy w wykonywaniu ćwiczeń, ale także może ciągle motywować Cię do wytężonej pracy, nawet jeśli wydaje Ci się, że nie masz już siły i więcej nie dasz rady.

Dlaczego tak drogo?

Wiele osób zwraca uwagę na to, że treningi z trenerem personalnym są dość drogie. Jednak jeśli masz kupić karnet na siłownię, z którego będziesz korzystał nieregularnie, ponadto będziesz ćwiczył w niewłaściwy sposób, bez planu i celu a do tego możesz jeszcze nabawić się kontuzji i wylądować u lekarza to naprawdę taniej i szybciej osiągniesz efekt, trenując z trenerem personalnym. Poza tym potraktuj to jako inwestycję w swoje zdrowie oraz lepsze życie.

Cechy dobrego trenera personalnego:

  • robi na nas doskonałe wrażenie przy pierwszym spotkaniu,
  • jego obecność nie krępuje,
  • czujemy się przy nim dobrze i swobodnie,
  • słucha nas i odpowiada na nasze pytania,
  • podczas rozmowy jest zaangażowany,
  • doskonale organizuje czas treningu,
  • motywuje i dodaje nam siły w momentach kryzysowych,
  • czuwa nad naszym bezpieczeństwem w trakcie treningu,
  • uczy poprawnego technicznie wykonywania poszczególnych ćwiczeń,
  • nadzoruje nasze postępy i rozlicza je,
  • modyfikuje na bieżąco nasz plan treningowy pod kątem celów, jakie mamy osiągnąć,
  • zna się na zdrowym odżywianiu – nie musi być dietetykiem, ale musi umieć doradzić nam, w sprawie tego, co powinniśmy jeść a czego unikać w kontekście naszych celów treningowych,
  • jest kreatywny i pomysłowy – to pomoże uniknąć rutyny w ćwiczeniach,
  • jest ubezpieczony z tytułu działalności, jaką prowadzi.

Zadania trenera personalnego

Najważniejszym zadaniem trenera personalnego współpracującego z klientem jest przygotowanie planu działania opartego o najbardziej efektywne oraz bezpieczne dla trenującego rozwiązania. Z jednoczesnym uwzględnieniem jej indywidualnych ograniczeń. Przygotowana strategie powinna być realna i możliwa do osiągnięcia w najszybszym czasie.

Wywiad – ważna część współpracy

Profesjonalny trener personalny przed przygotowaniem indywidualnego planu treningowego powinien przeprowadzić z nami szczegółowy wywiad, dzięki któremu pozyska komplet informacji na nasz temat. Dowie się, jak żyjemy, co i jak jemy, sprawdzi, jaka jest nasza kondycja, pozyska informacje na temat naszych celów, chorób, dolegliwości zdrowotnych, na które cierpimy.

Ponadto powinien dokonać wszelkich możliwych pomiarów, do których będziemy się odnosić na kolejnych etapach naszej drogi do upragnionego celu. Czasem może także skierować nas na dodatkowe badania lekarskie, aby mieć pewność, że planowane regularne treningi nie zaszkodzą naszemu zdrowiu oraz życiu. Należy pamiętać, że najważniejsze podczas treningów jest nasze bezpieczeństwo, więc takie działanie jest w pełni zrozumiałe. Dowodzi, że mamy do czynienia z profesjonalistą.

Dzięki pomocy trenera personalnego mamy swoje cele osiągać mądrze, odpowiedzialnie i bezpiecznie. Mają być one długofalowe, a nie chwilowe. Dlatego warto rozważyć współpracę z odpowiednim trenerem personalnym. Dzięki temu możemy wiele zyskać i dodatkowo oszczędzić na konsekwencjach niewłaściwego trenowania samodzielnie.

Akcja motywacja!

Treningi z trenerem personalnym dają nam szansę na osiągnięcie sukcesu także dlatego, że przynajmniej na początku będzie on naszym motywatorem do pracy nad sobą oraz konsekwentnego uczęszczania na ćwiczenia. Wszyscy wiemy, jak to jest, kiedy mija pierwsza euforia i nadchodzi pierwszy kryzys. Moment, w którym jest spora szansa, że się poddamy, zrezygnujemy, stracimy z oczu swoją wizję celu. W takiej chwili pomoc i motywacja trenera personalnego będzie nieoceniona. Dzięki niemu uwierzymy, że nasze cele są możliwe do realizacji, a wszystko zależy tylko i wyłącznie od nas. To naprawdę ważne by w czasie kryzysów mieć obok siebie kogoś, kto da nam motywacyjnego kopa do działania.

Gdzie szukać dobrego trenera personalnego?

Najprościej w centrach sportowych, klubach fitness lub na siłowniach. Można także sprawdzić w internecie, ponieważ szanujący się trenerzy personalni mają często swoje strony internetowe. Przy okazji można poczytać opinie na temat poszczególnych trenerów, jakie zamieszczają ich klienci. Doskonałym rozwiązaniem jest także zasięgnięcie porady znajomych, którzy z usług takiego trenera korzystali i są zadowoleni ze współpracy i wspólnie osiągniętych efektów. Rekomendacja to najlepsza droga, by szybko znaleźć kogoś naprawdę godnego uwagi, naszego czasu i naszych pieniędzy.

Kluczowa sprawa – kwalifikacje

Wybrany przez nas trener musi być profesjonalistą. Należy więc dokładnie sprawdzić jego wykształcenie, certyfikaty i dyplomy. Zwracając przy tym szczególną uwagę na to, czy nie są to dokumenty, których uzyskanie jest proste oraz łatwe. Odpowiednia wiedza uzyskana w profesjonalnych placówkach w połączeniu z doświadczeniem da nam pewność, że mamy do czynienia z osobą, która jest przygotowana do prowadzenia efektywnych i bezpiecznych dla nas treningów. Trenowanie z osobą, która nie ma rozległej wiedzy nie tylko treningowej, ale i na temat anatomii, fizjologii, dietetyki może doprowadzić do ciężkich urazów i niebezpiecznych kontuzji. Musimy mieć tego pełną świadomość.

Dlatego pytajmy trenera o kwalifikacje oraz posiadane doświadczenie na długo przed rozpoczęciem współpracy. Kwalifikacje potwierdzają to, że trener nie tylko zna się na ćwiczeniach, ale ma także wiedzę teoretyczną, która w tym zawodzie jest równie ważna. Nie masz się co obawiać, że pytanie o wykształcenie będzie niestosowne. Jeśli trener zareaguje na nie wymijająco, to odpuść sobie współpracę z nim. Chodzi o Twoje zdrowie oraz życie. Tutaj nie ma miejsca na pomyłki i przypadkowo wybrane osoby. Możesz także poprosić o rekomendacje, wielu trenerów pozyskuje takowe od swoich klientów.

Warto także dopytać kandydata na naszego trenera personalnego o to, czy systematycznie poszerza swoje kwalifikacje, wiedzę, jaką posiada, czy śledzi nowości w swojej branży i ma na ich temat swoje zdanie. Takie informacje możemy często znaleźć na stronie www trenera, jego blogu czy w mediach społecznościowych, jakie prowadzi.

Wykształcony i doświadczony trener personalny nie tylko przygotuje dla nas indywidualny program treningowy oparty o nasze zaawansowanie, ale będzie umiał się zmierzyć także z naszymi problemami zdrowotnymi i do nich dopasować treningi. To zdecydowanie odróżnia profesjonalistę od amatora.

UWAGA – AMATOR!

Amatorów wśród trenerów personalnych jest naprawdę sporo. Wizja dobrego wynagrodzenia dość mocno kusi. Ważne jest więc aby umieć skutecznie rozpoznać oszustów i od razu skreślić ich z listy potencjalnych kandydatów na naszego trenera.

Uważaj na trenerów którzy:
  • nie chcą pokazać dokumentów potwierdzających ich kwalifikacje,
  • nie podają informacji oraz referencji ze swoich miejsc pracy,
  • nie robią wywiadu, tylko od razu każą ćwiczyć,
  • nie interesują się naszymi ograniczeniami, dolegliwościami oraz stanem naszego zdrowia,
  • proponują plan treningowy, który wygląda, jak żywcem ściągnięty z internetu na zasadzie kopiuj – wklej,
  • chcą nam od razu sprzedawać suplementy oraz odżywki,
  • gadają, zamiast działać,
  • nie robią notatek,
  • wyglądają niechlujnie i nieprofesjonalnie,
  • dobierają ćwiczenia, które są zbyt trudne na tym etapie treningów,
  • podczas ćwiczeń nie zwracają na Ciebie uwagi albo co gorsza rozmawiają przez telefon,
  • proponują treningi monotonne oraz nudne,
  • nie mierzą Cię wcale, przez co nie kontrolują Twoich postępów,
  • każą wprowadzać restrykcyjne metody odchudzania,
  • gwarantują niesamowite efekty w błyskawicznym tempie,
  • proponują stawkę za godzinę, która jest dużo niższa niż obowiązująca stawka rynkowa.
Zanim wybierzesz trenera, zapytaj o poniższe sprawy:
  • czy pierwsze zajęcia są tańsze lub bezpłatne?
  • jaki jest koszt treningu za godzinę?
  • czy możliwy jest rabat przy wykupieniu z góry większej ilości treningów?
  • czy są jakieś dodatkowe koszty?
  • co jeśli zdarzy się nam odwołać trening?
  • czy grafik trenera jest w stanie zgrać się z naszym grafikiem?
  • czy potrzebne będą badania lekarskie?
  • jakie trener przewiduje metody oraz rodzaje treningów?
  • czy trener może nam pomóc w zakresie odżywiania, czy powinniśmy udać się do dietetyka?