Badania pokazują jasno, że wegetarianie są statystycznie zdrowsi oraz szczuplejsi od osób, które spożywają produkty pochodzenia zwierzęcego. Dlatego też wielu z nas traktuje dietę wegetariańską automatycznie jak dietę odchudzającą. Jednak sprawa nie do końca jest tak jasna, jak się na pierwszy rzut oka wydaje.

Dieta wegetariańska może odchudzać

Produkty odzwierzęce z zasady zawierają dużą ilość tłuszczu. Tak więc rezygnując z nich, automatycznie zaczynamy spożywać mniej kalorii. Najczęściej będąc wegetarianinem, zjadamy znacznie więcej warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych oraz bogatych w błonnik. Taki styl życia sprawia też, że częściej gotujemy w domu, co pomaga unikać żywności wysoko przetworzonej tak zgubnej dla naszego zdrowia oraz smukłej sylwetki. Dodatkowo taka dieta pomaga utrzymać równowagę kwasowo – zasadową w organizmie co może znacznie przyczynić się do zmniejszenia wagi ciała.

Na co należy uważać?

Czasem jednak osoby, które przechodzą na dietę wegetariańską, nie chudną, a wręcz tyją. Dlaczego tak się dzieje? Bardzo często wegetarianie ograniczają spożycie białka odzwierzęcego, zastępując je białkiem roślinnym. Doskonałym jego źródłem są wszelkiego rodzaju rośliny strączkowe, które jednocześnie są źródłem węglowodanów. Z reguły dieta wegetariańska i wegańska jest wysoko węglowodanowa. A jeśli dodamy do tego inne popularne w tej diecie produkty jak orzechy czy kotlety sojowe, to okazuje się, że naprawdę nie jest trudno nieświadomie przekraczać dzienne zapotrzebowanie na kalorie. A to może zaowocować dodatkowymi kilogramami.

Jak więc znaleźć złoty środek?

Sekret tkwi w odpowiednim zbilansowaniu diety – czyli dokładnie w tym samym co u osób, które jedzą mięso. Należy skrupulatnie zwracać uwagę na to, co ląduje na naszych talerzach. I nie pozwalać sobie na zbyt wiele tylko w imię tego, że przecież nie jemy mięsa, więc zasadniczo nam się należy. Nie tędy droga. Na szczęście wielu spośród wegetarian i wegan to osoby bardzo świadome. Niejako wymusza to na nich obrany styl życia oraz odżywiania, bo muszą wiedzieć gdzie znaleźć niezbędne składniki odżywcze, których wcześniej dostarczały im produkty zwierzęce. Jeśli jednak z gotowaniem Ci nie po drodze zawsze możesz zdecydować się na wegetariański catering dietetyczny.

Kilka rad nie tylko dla wegetarian

Podobnie jak u osób jedzących mięso wegetarianie muszą pamiętać o systematycznym ograniczaniu spożywania cukru, soli oraz zgubnych tłuszczów nasyconych. Zdecydowanymi sprzymierzeńcami w zachowaniu smukłej sylwetki będą pełnoziarniste produkty zbożowe oraz zachowanie zdrowej proporcji białka, węglowodanów i dobrych tłuszczów, które znajdziemy w oleju kokosowym, rzepakowym, oliwie, pestkach, orzechach, migdałach, ale także w awokado.

Należy pamiętać także o regularnych posiłkach. Odstawić śmieciowe jedzenie, które znajdziemy nawet w dietach wegetarian. Warto także podkręcić swój metabolizm spożywając odpowiednie produkty tj. nasiona chia, kaszę quinoa, mango, brokuły, jarmuż, awokado, cytryny, chili, oregano oraz kolendrę.

Nie bez znaczenia będzie także odpowiednie nawadnianie organizmu. Należy wypijać co najmniej 8 szklanek wody dziennie. Najlepiej takiej bez gazu i dodatków smakowych, bo tylko ona nie ma kalorii. Odpowiednia ilość wody w organizmie ułatwia trawienie i dotlenia nasze komórki.

Postaw na ruch. To rada dla absolutnie każdego. Wybierz, to co lubisz i działaj. Idź na spacer, nordic walking, rolki. Biegaj. Idź na basen lub siłownię. Uprawiaj pilates, aerobik albo jogę. A może masz ochotę poznać bliżej crossfit albo sporty walki? Nieważne, jaką dyscyplinę wybierzesz, ważne, że regularnie wstaniesz z kanapy. Nic tak nie sprzyja zachowaniu pięknej sylwetki, jak regularny ruch.