Wiemy, że aby zachować zdrowie, smukłą sylwetkę oraz piękną skórę musimy się zdrowo odżywiać. Nie zawsze jednak pamiętamy, że zbilansowana dieta bogata w witaminy i mikroelementy wpływa także na pracę naszego mózgu i procesy poznawcze. Niewłaściwa dieta może w konsekwencji doprowadzić do pogorszenia pamięci, kłopotów z koncentracją i znacznego spadku odporności na sytuacje stresowe. Co więc jeść a czego unikać, by wspomóc swój mózg w jego codziennych wyzwaniach?

NIE dla żywności przetworzonej

Tłuste potrawy z fast foodów nie tylko są bombami kalorycznymi, ale sprawiają także, że grożą nam poważne problemy z logicznym myśleniem oraz koncentracją. Co więcej, badania przeprowadzone na University at Albany dowiodły, że w ciągu 10 minut od zjedzenia fast foodu kwasy tłuszczowe znacznie upośledzają działanie hipokampu, czyli części mózgu, która bezpośrednio odpowiada za nasze wspomnienia oraz naukę nowych rzeczy. A w ciągu kolejnych 30 minut możemy mieć problem z przypomnieniem sobie faktów. Oczywiście taki stan nie utrzymuje się długo, jednak jeśli jemy takie potrawy często, to wnioski nasuwają się same.

NIE dla cukru

Zdajemy sobie sprawę, że nadmiar cukru w diecie odbija się negatywnie na naszej sylwetce, stanie uzębienia oraz może prowadzić do poważnych chorób na czele z cukrzycą. Jednak nie zawsze uświadamiamy sobie, że cukier wpływa negatywnie także na nasz mózg. Jego nadmiar upośledza działanie zarówno naszej pamięci krótkotrwałej, jak i długotrwałej. Badania wskazują, że długotrwałe nadużywanie cukru może prowadzić także do tak poważnych schorzeń, jak choroba Alzheimera.

NIE dla białego pieczywa

Białe pieczywo różnego rodzaju ma bardzo wysoki indeks glikemiczny, co oznacza, że powoduje ono nagłe skoki glukozy we krwi. To w konsekwencji sprawia, że nasz mózg otrzymuje nieregularne dawki swojego paliwa. Taki stan może prowadzić do spowolnienia myślenia oraz zaburzeń koncentracji. Lepiej zastąpić bułki i chleb brązowym ryżem, warzywami strączkowymi lub zdrową owsianką, których trawienie trwa znacznie dłużej i przebiega płynnie.

Co jeść, by wspomóc pracę mózgu?

Przede wszystkim postawmy na zbilansowaną dietę zawierającą duże dawki antyoksydantów, kwasów omega 3, flawonoidów oraz witaminy D. Jakie produkty stanowią największe źródło tych składników odżywczych?
  • ryby a szczególnie łosoś,
  • jabłka,
  • banany,
  • awokado,
  • orzechy włoskie,
  • kasze,
  • ciemne pieczywo z nasionami,
  • rośliny strączkowe,
  • owoce jagodowe,
  • herbata,
  • czerwone wino,
  • zielone warzywa,
  • pestki szczególnie słonecznika i dyni,
  • rozmaryn,
  • kurkuma,
  • jajka,
  • zdrowe oleje np. z lnu.
Każdy z przytoczonych wyżej produktów w inny sposób wspomaga funkcjonowanie naszego mózgu oraz układu nerwowego ważne jest więc by nasza dieta była jak najbardziej różnorodna.

Pij wodę!

Nasz mózg w 82% składa się z wody. I to właśnie od niej zależy prawidłowe przewodnictwo impulsów nerwowych, czyli szybkość oraz jakość naszego myślenia. Najlepsze efekty daje picie ciepłej wody małymi porcjami. Warto wyrobić sobie nawyk posiadania butelki wody gdziekolwiek się znajdujemy. Jeśli będziemy mieć ją pod ręką, to zaczniemy częściej ją pić. Skorzysta na tym i nasza sylwetka, nasza skóra, i nasz mózg.