Jeszcze niedawno autorytety i lekarze przekonywali, że rezygnacja ze spożywania mięsa może bardzo negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Ze wszystkich stron słyszeliśmy ostrzeżenia przed niewystarczającą ilością białka i brakiem witamin, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Dziś już wiemy, że zarówno dieta wegetariańska, jak i dieta wegańska, mogą zdziałać cuda – dzięki nim czujemy się świeżo i lekko, a nasz organizm pracuje jak dobrze naoliwiona maszyna. Na szczęście o zastąpienie mięsa (zarówno pod względem jego smaku, jak i mikro i makroskładników) nie jest wcale tak trudno. Wystarczy wybrać się do najbliższego sklepu – znajdziemy w nim mnóstwo idealnych rozwiązań.



Zamiana mięsa



Coraz rzadziej spotykamy się z zarzutami, dotyczącymi szkodliwości diety wegetariańskiej lub wegańskiej. Społeczeństwo zrozumiało już, że osoby, które są zwolennikami bezmięsnych rozwiązań, są zdrowie, silne i pełne energii. Właśnie takie przykłady pozwalają przekonać do wegetarianizmu lub weganizmu kolejnych ludzi. Prawda jest jednak taka, że chociaż te diety dają nam wspaniałe samopoczucie i zdrowie, wymagają od nas także zdecydowanie większej samodyscypliny. Każdy wegetarianin lub weganin powinien zwracać szczególną uwagę na swój jadłospis i dbać o dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych substancji. Rezygnacja ze spożywania mięsa albo rezygnacja z przyjmowania pokarmów zwierzęcych w ogóle zmusza nas do poszukiwania innych źródeł pozyskiwania białka i wielu mikroskładników. Nie ma jednak powodów do obaw – kulinarne poszukiwania takich zamienników są nie tylko proste i szybkie, ale także wyjątkowo pyszne.

Zdrowie z morza



Jeżeli nie wykluczyliśmy z naszej diety ryb, znacznie ułatwiliśmy sobie zadanie. Eksperci nieustannie przekonują nas, aby przynajmniej trzy razy w tygodniu jeść ryby. Niestety Polacy znacznie odbiegają od unijnej średniej. Zalet ryb jest wiele: zawierają witaminy A, B, D i E, odpowiadające za dobrą kondycję naszej skóry, kości oraz walkę z bardzo groźnymi dla zdrowia wolnymi rodnikami. Co mają nam jeszcze do zaoferowania? Przede wszystkim niską kaloryczność, co docenią szczególnie osoby, chcące zrzucić zbędne kilogramy. Poza tym mięso ryb zawiera kwasy omega-3, redukujące cholesterol i obniżające ciśnienie. Ich spożywanie ma bardzo pozytywny wpływ na nasz organizm – pozwala lepiej ukrwić mózg, zapobiega miażdżycy i chorobą układu naczyniowego. To także znakomite źródło białka – mięso ryb dostarcza do naszego organizmu wszystkie aminokwasy (pod tym względem przewyższa nawet mięso), dzięki czemu nie musimy się bać o jego odpowiedni poziom, nawet jeżeli wyjątkowo intensywnie ćwiczymy.

Nabiał i jajka



Innym znakomitym źródłem białka i wielu mikroelementów będzie także nabiał i jajka. Znamy je od dziecka i wiemy, że pozwalają na przyrządzenie bardzo różnorodnych i smacznych potraw, które nigdy nam się nie znudzą. Zawarta w produktach mlecznych kazeina bardzo długo przyswaja się przez nasz organizm, dzięki czemu zapobiega katabolizmowi mięśni i jest doskonałym rozwiązaniem dla osób ćwiczących. Wysoka zawartość białka sprawia z kolei, że dzięki nim bardzo łatwo uzupełnić dzienny bilans makroelementów. Podobnie jest z jajkami. Jedno to aż 6 gramów pełnowartościowych protein. Pamiętajmy jednak o tym, że pokutujące od dawna przeświadczenie o zdrowotnym aspekcie spożywania surowych jaj jest błędne. Najlepiej poddać je obróbce termicznej i spożywać pod różnymi, pysznymi postaciami.

Produkty roślinne



Weganie nie mają powodów do narzekań. Również ich dieta może być wypełniona pokarmami, zawierającymi duże ilości białka, witamin i mikroelementów. Już soczewica, będąca jednym z podstawowych składników diety wielu wegan, jest doskonałym źródłem protein (9 g w 100g porcji), charakteryzujących się wysokim indeksem przyswajalności. Inna niezwykle popularna roślina – soja, także może stać się świetnym źródłem białka. Jeszcze do niedawna twierdzono, że nie warto jej jeść, ze względu na niską przyswajalność i wysoką zawartość hormonów. Dziś wiemy, że to kompletna bzdura. W rzeczywistości soja jest bardzo zbliżona do białka wzorcowego i przyswaja się aż w 90%! Jeszcze lepszymi właściwościami mogą pochwalić się pokarmy, przygotowywane ze sfermentowanej soi. Ponadto to nie tylko wysoka zawartość dobrze wchłanialnego białka, ale także skuteczna broń w walce z cholesterolem i świetny probiotyk.